חסינות ועצמאות בריאותית בעולם החדש והמופלא

רגעי הכרעה
מאי 13, 2017

חסינות ועצמאות בריאותית בעולם החדש והמופלא

independence

שנת 2017.  שנה של מהפכים פוליטיים שמערערים את תחושת בטחונינו בתחומים רבים כולל תחום שירותי הבריאות. מכאן ולאן מי יודע? והאזרח הקטן—את, אתה ואני—איך נוכל לפעול על מנת לשפר את מצבנו?

קודם כל, עלי להבהיר שבתור רופאה דעתי נחושה בכך שקבלת שירותי בריאות נחוצים היא אחת מזכויות האדם. אף אגדיר את הזכות הזאת כזכות ליבה. קיום מערכת שירותי בריאות איכותית ונגישה לכל אדם מהווה סממן לתרבות אנושית וערכית, תרבות שמעריכה ומממשת את עקרון אהבת הזולת, והעדר מערכת בריאות כזאת אולי מעידה על ההפך.

ישנן הרבה מאוד בעיות בריאות שאין ביכולתנו לשלוט ישירות בגורמיהן. קחו לדוגמא תאונות דרכים, אסונות טבע, גנטיקה, זיהום הסביבה. אי אפשר לדעת מי יהיה הקורבן הבא של עשן טבק יד שניה או שלישית, תאונת פגע וברח, פשע אלים, או אסון גרעיני כמו זה שאירע בצ'רנוביל. לכן על החברה בכלל (כלומר על המדינה) לטפל במי שנפגע מגורמים כאלה, דרך מערכת בריאות נגישה לכל וממומנת על ידי מיסוי. וזאת כדי שמי שחווה משבר בריאותי לא ייאלץ לחוות גם מחדל כלכלי כחתוצאה מכך.

במדינות בעלי מערכת בריאות לאומית כמו זאת של הממלכה המאוחדת, המערכת מטפלת בכל בעיות הבריאות, דרך מיסוי. אין כל תשלום בעת קבלת ייעוץ או טיפול.  במדינות אחרות בהן אין מערכות כזאת (לדוגמא ארה"ב) אנשים מממנים את הטיפול שלהם– או דרך ביטוח או ישירות מהכיס שלהם. במצבים בהם אין ביטוח או קיים ביטוח, אבל הוא יקר מדי או מכסה רק חלק מהצרכים, הרבה אנשים סובלים קשות. אני מאמינה שבסופו של דבר גם החברה סובלת, מכיוון שתהיה יותר תחלואה שאינה מטופלת ויהיו פחות אנשים בעלי יכולת להרוויח ולפרנס את עצמם ולתרום לחברה. למעשה קיים מצב של תלות הדדית. כולנו תלויים זה בזה ואף אחד לא יכול להיות עצמאי באופן מוחלט.

למרות זאת אפשר בהחלט שאנשים יהיו פחות תלויים במערכת בריאות כלשהי. לקחת יותר אחראיות על מצב בריאותנו—דבר זה בהחלט אפשרי ויש גם דרכים ברורות כדי להגשים מטרה זאת. אני משוכנעת שלקיחת אחריות לשיפור בריאותנו מועילה למי שעושה זאת, ומועילה גם לחברה וגם לסביבה. עצם הפחתת התלות (על גורמים חיצוניים) יכולה לשפר בריאות ולהפחית חרדה כי על ידי כך האזרח-מטופל מגיע למצב של שליטה מירבית במצבו.

הנה כמה הצעות בכיוון.

ראשית, מי שמעשן, עליו להפסיק. הפסקת העישון משפרת את הבריאות גם באופן מידי וגם באופן הדרגתי. הפסקת העישון גורמת להפחתה בזיהומי ריאה בתווך קצר ומורידה בצורה משמעותי את הסיכון לסרטן ולמחלות לב. אין ולא יהיה כדור שיכול להועיל לבריאות כמו הפסקת העישון. הפסקת עישון גם תגרום לחיסכון כספי לא מבוטל.

מי שאוכל ג'אנק פוד, כדאי שיפסיק.  ג'אנק פוד, כלומר אוכל מתועש, הוא מלא במלח, שמן וקלוריות ריקות וחסרים בו הוויטמינים והסיבים אשר נמצאים בשפע באוכל אמיתי כגון ירקות, פירות, דגנים, קטניות וזרעים. המרכיבים העיקריים של הג'אנק פוד (מלח, שמן, וקלוריות עודפות) הם בדיוק אלה שתורמים ללחץ דם גבוה, סכרת, מחלות לב ועוד מחלות קטלניות.  מה עוד שג'אנק פוד נארז באריזות פלסטיק שתורמות לזיהום הסביבה. הג'אנק פוד יכול לעשות רושם שהוא דבר זול אבל באמת הערך התזונתי כל כך קטן והנזקים לבריאות ולסביבה כל כך גדולים שזה ממש לא "מציאה".

מי שאכל אוכל מן החי כמו בשר, עוף, דגים ודברי חלב יכול להפסיק או להפחית את צריכת המזונות האלה. מוצרים אלה שנחשבים כעשירי חלבון הם גם עשירים בשומנים לא בריאים וגם אין בהם סיבים בכלל. במקום מוצרים מן החי אפשר לצרוך אוכל צמחי כמו קטניות וטופו (וזרעים ואגוזים בכמויות קטנות). אלה מכילים סיבים ועוד מרכיבים מזינים (ויטמינים ופיטונוטריאנטים), מכילים כמויות זעירות אם בכלל של שומן רווי ובכלל הם תורמים לבריאות. מאכלים מן הצומח גם זולים לעומת מאכלים מן החי. גידול מאכלים צמחיים פוגע הרבה פחות בסביבה לעומת תעשיית הבשר והחלב. זה תופס עוד יותר אם קונים אוכל צמחי מקומי. אפילו להתחייב ליום אחד בלבד בשבוע שלא אוכלים בו מזון מן החי זה צעד חיובי מאוד ומקדם עצמאות בריאותית וחסינות נגד מחלות.

מי שנוקט בשלושת הצעדים האלה בוודאי יחסוך כסף, גם במכולת וגם בעלויות של טיפולים ובעתיד יאבד פחות כסף כתוצאה מ"ימי מחלה" ו"שנות מחלה". אפשר להנות מהכסף הזה בצורות שונות אבל אם תורמים אפילו חלק ממנו לפרויקטים חברתיים והומניטריים אפשר לחלוק בתוצאות הטובות של שיפור הבריאות. תופעות הלוואי תהינה חיוביות בלבד.