heart disease
ד"ר אסלסטיין: למנוע ולהפוך את מחלות הלב
יולי 25, 2016
smoking
הערות על נזקי עישון הסיגריות: אין מקום לשאננות
פברואר 20, 2017

צמחוני-טבעוני: זה בריא?

vegetables frying pan greens

יש דעה רווחת שסגנון אכילה צמחוני או טבעוני משמעותו סיגנון אכילה בריא.

האם דבר זה נכון?

זה יכול להיות נכון אבל לא תמיד. נכון שכאשר אוכלים אוכל צמחוני נמנעים מאלמנטים לא בריאים בתפריט כמו שומן רווי  נמצא כמרכיב טבעי של בשר עוף ודג. נמנעים גם מאנטיביוטיקה והורמונים הנמצאים בבשר ועוף כתוצאה ממה שהאכילו את החיות. נמנעים גם ממרכיבים מזיקים כמו כספית ועוד חומרים הנמצאים בדגים כתוצאה מזיהום מי הים.

כאשר אוכלים אוכל טבעוני ונמנעים גם מביצים ומדברי חלב, נכון שמורידים עוד מקורות לשומן רווי אנטיביוטיקה והורמונים.

אבל אוכל צמחוני וגם אוכל טבעוני עדיין יכול להכיל מרכיבים לא בריאים כגון אוכל מטוגן, אוכל מתועש, קמח ואורז לבן, שמנים מזוקקים, ושפע של מלח וסוכר. מי שניזון מצ"יפס וקולה רשאי לטעון שהוא צמחוני ואף טבעוני אבל דיאטה כזאת לא תתרום לבריאותו.

שתי האופציות האלה – הצמחונות והטבעונות – מתרכזות יותר במה שלא אוכלים.

אני מעדיפה לדבר על תפריט טבעי וצמחי.  הגדרה זאת מתמקדת במה שכן אוכלים. תפריט טבעי וצמחי מתבסס על ירקות, קטניות, דגנים שלמים, פירות וזרעים ומכיל כמות מינימום של אוכל מתועש, שמנים מזוקקים, מלח, סוכר וכ"ו. תפריט זה יהיה בריא בגלל מה שהוא כן מכיל וגם מה שהוא לא מכיל.

אני מאוד מעריצה את מי שנמנע ממאכלים מן החי מטעמי ערכים ומטעמי חמלה. יחד עם זאת אני רוצה לעודד את מי שמגדיר את עצמו כצמחוני או טבעוני לקחת עוד צעד ולעשות את זה באופן שיועיל גם לבריאותו. אם יעבור לתפריט טבעי וצמחי מטרה זאת תושג.